Akcesoria do ćwiczeń

Piłka gimnastyczna (fitball) - jak wykonywać ćwiczenia ?

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną

Piłka gimnastyczna jest przyrządem często używanym do wykonywania różnych ćwiczeń. Trenując z jej użyciem można wykonywać ćwiczenia rozluźniające, kondycyjne, piłka gimnastyczna jest często wykorzystywana także w czasie rehabilitacji. Na rynku można dostać wiele rodzajów piłek, każda z nich jest inna – piłki gimnastyczne występują w różnych rozmiarach oraz kształtach, różnią się także fakturą.

Piłka gimnastyczna (swiss ball) powstała w latach 60 w Szwajcarii. Od tego momentu cieszy się niesłabnącą popularnością zarówno wśród fizjoterapeutów prowadzących rehabilitacje, jak również osób prowadzących różnego rodzaju zajęcia fitness. Czym różnią się między sobą piłki gimnastyczne oraz dlaczego warto z nimi ćwiczyć?

Fitball - ćwiczenia, efekty 

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego jak wiele korzyści przynoszą regularne ćwiczenia z piłką. Dzieje się tak, ponieważ kształt piłki sprawia, że ćwiczący ma problem z utrzymaniem równowagi, musi zatem wykorzystywać więcej mięśni, niż w przypadku wykonywania ćwiczeń na płaskim podłożu. Pobudzone do pracy zostają między innymi mięśnie głębokie, które warto ćwiczyć, by nie borykać się z przygarbioną sylwetką. Wzmocnienie tej partii mięśni to oczywiście nie jedyna korzyść płynąca z ćwiczeń z piłką należy do nich zaliczyć także zwiększenie siły, poprawę równowagi, zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej, zredukowanie bólów pleców oraz głowy.

Trening z piłką gimnastyczną

Trening z piłką gimnastyczną - rodzaje piłek

Piłki gimnastyczne mają różne zastosowania, wobec czego w sklepach można znaleźć modele znacząco różniące się właściwościami. Wyróżnia się następujące rodzaje piłek:

Klasyczna piłka gimnastyczna jest ona wykonana z gumy PCV, charakteryzuje się właściwościami antypoślizgowymi. Może być stosowana w czasie zajęć fitness, ale także podczas rehabilitacji. Jej średnica wynosi od 56 – 75 cm.

Piłka gimnastyczna ABS podobnie jak w przypadku wersji klasycznej, piłka ABS może być stosowana w rehabilitacji oraz w czasie zajęć fitness, jednakże ten rodzaj piłki jest wykonany z pianki ABS, dzięki czemu jest on bardziej wytrzymały i trudniej go przebić. Dodatkowo, nawet w przypadku uszkodzenia materiału piłka nie wybuchnie, lecz będzie ulegać stopniowemu wypompowaniu.

Piłka gimnastyczna z wypustkami to zmodyfikowana wersja piłki klasycznej, posiadająca wypustki. Zadaniem „kolców” jest masowanie ciała w czasie wykonywania ćwiczeń, dlatego też często ten rodzaj piłki jest wykorzystywany w czasie zajęć jogi, czy pilatesu.

 W wersji mini jak sugeruje nazwa to piłka o niewielkich rozmiarach, jej średnica wynosi od 16 – 26 cm. Wykorzystuje się ją w trakcie wykonywania ćwiczeń ogólnorozwojowych oraz w czasie rehabilitacji.

Piłka gimnastyczna z uchwytami piłka stworzona z myślą o dzieciach, służy im przede wszystkim do skakania.

 „Fasolka” nazwa jest związana z kształtem piłki, jest on bowiem owalny. Ten rodzaj piłki jest używany do ćwiczeń w czasie rehabilitacji. „Fasolka” może być gładka lub pokryta wypustkami masującymi.

Piłka gimnastyczna - jaki rozmiar ?

Każdemu zależy na tym, by ćwiczenia wykonywane z piłką były efektywne. Aby tak się stało należy odpowiednio dopasować rozmiar przyrządu do wzrostu. W przypadku, gdy piłka będzie zbyt duża lub za mała ćwiczenia nie tylko nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, lecz również stworzą ryzyko odniesienia kontuzji. Właśnie dlatego należy dowiedzieć się jaki rozmiar piłki jest dla nas najbardziej optymalny. Dobierając rozmiar warto posłużyć się poniższą tabelą.

Wzrost                Rozmiar piłki (średnica)
150-165 cm         55 cm
166-175 cm         65 cm
176-185 cm         75 cm
powyżej 185 cm  85 cm

Piłka gimnastyczna - opinie, jaką wybrać ?

Kupując piłkę gimnastyczną trzeba skupić się na kilku kwestiach. Poza jej średnicą warto zwrócić uwagę przede wszystkim na:

grubość materiału warto zdecydować się na piłkę wykonaną z grubej gumy, ponieważ będzie ona bardziej wytrzymała.

maksymalne obciążenie zwykle jest ono nie mniejsze niż 200 kg, dzięki czemu nie trzeba obawiać się, że piłka pęknie pod wpływem ciężaru osoby na niej ćwiczącej.

certyfikaty i atesty warto sprawdzić czy wybrana piłka spełnia różnorodne normy jakości oraz posiada certyfikaty potwierdzające, że przyrząd jest bezpieczny.

Trening z piłką gimnastyczną

Piłka gimnastyczna - jak pompować?

Podczas pierwszego pompowania piłki gimnastycznej należy ją napompować w około 85-90%. Po odczekaniu około 12 godzin można dopompować piłkę do 95% jej objętości. Dzięki temu zmniejszone zostanie ryzyko pęknięcia przyrządu w czasie jego użytkowania.

Piłka gimnastyczna - do siedzenia

Piłka gimnastyczna może być stosowana nie tylko do wykonywania ćwiczeń, ponieważ równie dobrze sprawdza się jako zastępstwo dla krzesła biurowego. Dzięki siedzeniu na piłce przez kilka godzin dziennie wzmacnia się mięśnie głębokie. Dodatkowo można się na niej kołysać, dzięki czemu niweluje się napięcie bioder. Wybierając piłkę do siedzenia należy zwrócić szczególną uwagę na jej wysokość, którą trzeba dopasować do wysokości biurka.