Sprzęty do ćwiczeń

Rower treningowy - uniwersalny sprzęt fitness

Rower treningowy to najczęściej wybierany sprzęt klasy fitness. Jego główną zaletą jest jego uniwersalność, podczas prowadzonych na nim treningów, użytkownik nie obciąża swoich stawów.

Rowery te często stosowane są jako sprzęt rehabilitacyjny, głównym powodem jest jego bezpieczeństwo podczas użytkowania. Rower treningowy sprzedawany jest w różnych egzemplarzach, dla różnego poziomu zaawansowania ćwiczącego. Dlatego wybór odpowiedniego roweru wymaga poświęcenia mu odrobiny uwagi, w poniższym artykule pomożemy w dokonaniu właściwego roweru stacjonarnego, zwracając uwagę na potrzeby klienta, a także przedstawimy efektywne ćwiczenia przy pomocy tego rodzaju sprzętu.

Rower treningowy podzielić można pod względem:

- pozycji w jakiej ćwiczymy,
- systemu hamowania,
- rowery poziome,
- rowery pionowe,
- rowery spinningowe.

Rower poziomy

Siedzenie na tego rodzaju rowerze znajduje się w pozycji półleżącej. Forma taka pomaga ćwiczącym zaangażować partie mięśni brzucha, a sam kręgosłup jest odciążony. Rowery takie polecane są szczególnie osobom rehabilitującym się oraz posiadającym problemy z bólami kręgosłupa.

Rower pionowy

W tym rodzaju sprzętu siedzenie wymusza na ćwiczącym pozycję wyprostowaną bądź lekko pochyloną w przód. Brak oparcia przybliża wymusza na użytkowniku pracę mięśni przypominających bardziej tą związaną z jazdą na rowerze. Zaangażowane są mięśnie ud, pośladków i podudzi. Należy pamiętać, że zarówno jazda na rowerze pionowym jak i zwykłym rowerze obciąża kręgosłup, dlatego są one nie są wskazane dla osób z chorym kręgosłupem.

Rower spinningowy

Rowery spinningowe są to profesjonalne modele stacjonarne dla kolarzy. Siedząca pozycja, z maksymalnie pochylonym korpusem do przodu, wymusza intensywny trening. Sprzęt taki skierowany jest głównie do osób trenujących zawodowo kolarstwo. Szczególnie w okresach posezonowych, gdzie jazda na zewnątrz byłaby trudna, a wręcz niemożliwa.

rowery treningowe

Rower treningowy - jaki wybrać ?

Dobry rower treningowy charakteryzuje się komputerem, umieszczonym zwykle na przodzie urządzenia w widocznym miejscu np. oparcia. Ekran komputera wyświetlać może różne parametry przydatne podczas treningu, takie jak: czas, prędkość, dystans, ilość spalonych kalorii, pomiar pulsu (najczęściej przez dłonie), zwykle istnieje możliwość wszystkich tych parametrów jednocześnie. Wyświetlane parametry są bardzo ważne podczas treningu, szczególnie gdy jest on nastawiony na spalanie tkanki tłuszczowej. Wymagany do niego pomiar tętna, wskazuje czy prowadzony trening nie jest zbyt intensywny, a zamiast spalanej tkanki mięśniowej trenujący nadwyręży jedynie swoje mięśnie.

Rower treningowy poziomy - zalety, dodatkowe funkcje

Najważniejszym parametrem tego sprzętu jest waga koła zamachowego, im większy ciężar ono posiada tym łatwiej zadbać o rozpiętość i płynność regulacji oporu. Do odpowiedniego ustawienia oporu w zależności od modelu, wykorzystywane jest pokrętło lub w modelach z wyższej półki, opór sterowany jest komputerowo. Standardowy rower treningowy dysponuje ośmioma stopniami regulacji.

Rower treningowy poziomy - wygoda regulacji

Przy zakupie sprzętu stacjonarnego należy zwrócić uwagę: czy model posiada regulację siodełka i do jakiej dokładnie wysokości i dla jakiego wzrostu przewidziany jest model w przypadku braku regulacji siedziska. Rozpoczęcie treningu wymaga wcześniejszego przygotowania sobie wysokości siodełka, w niektórych modelach możliwa jest również regulacja jego wysunięcia oraz wysunięcia oparcia z przodu. Prawidłowe ustawienie siedziska poznać można po tym, że noga oparta na pedale w dolnej pozycji, jest wyprostowana. Wskazanym jest również by rower posiadał możliwość regulacji kierownicy.

Rower treningowy - odchudzanie

Osoby, mające problem ze straceniem na wadze, prawdopodobnie wiedzą, że dieta bez ćwiczeń i zmiany stylu życia jest niemożliwa. Dlatego warto zacząć regularnie ćwiczyć na nim w domowym zaciszu. Takie treningi pozwalają na rozbudowę potrzebnych mięśni, chroniących nas przed urazami, ale również systematycznie i płynnie stracić zbędne kilogramy. Główną zaletą rowerków treningowych jest możliwość ćwiczenia w domu, dzięki czemu o formę dbać można cały rok, nawet podczas zimy.

Rower treningowy - jak ćwiczyć ?

Efektywny trening wymaga by rozpocząć go od rozgrzewki. Przyczyni się ona do wymuszenia na organizmie nawilżenia stawów i przygotowania ich pod dalszą pracę. Czas jej trwania powinien zamykać się w przedziale od 5 do 10 minut. Po rozgrzewce przystąpić należy do treningu właściwego, który powinien trwać do 30 minut, przy spalaniu tkanki tłuszczowej należy pamiętać by utrzymywać puls odpowiednio na poziomie około 75% maksymalnego tętna. Jeżeli nie będziemy w stanie ćwiczyć na tak wysokim tętnie, lepiej będzie utrzymywać pracę na niższym zaangażowaniu pracy serca, stopniowo przybliżając się do górnego zakresu. Nie jest wskazane by kończyć trening gwałtownie, od razu po zakończeniu części właściwej. Należy stopniowo zmniejszać obciążenie, tym samym wyrównując puls do normalnej pracy. Takie wygaszanie trwać powinno od 5 do 10 minut. Należy zwrócić uwagę na częstotliwość treningów, nie jest wskazane by treningi te prowadzone były codziennie, ponieważ mięśnie potrzebują czas na regenerację. Organizm wtedy jest zmęczony, a my czujemy się gorzej. Cały trening trwać powinien około 40 do 50 minut, a wykonywany powinien być co drugi dzień. W okresie przerwy od rowerku wykonywać można ćwiczenia aerobowe.