Popularność różnych produktów sportowych rośnie w naszym kraju z roku na rok. Sprawia to, że sklepy które zajmują się takimi rzeczami nieustannie zdobywają coraz mocniejszą pozycję na rynku. Prognozy są tu bardzo optymistyczne, bowiem wszystko wskazuje na to, że sprzedaż jeszcze bardziej wzrośnie w kolejnych latach. Stały wzrost jest widoczny zresztą od ponad dekady.
Podobnie jak w branży spożywczej, również tutaj pojawiły się duże, wielkopowierzchniowe sklepy oferujące szeroki wybór produktów. Klienci znajdą w nich rzeczy związane właściwie ze wszystkimi dyscyplinami, dzięki czemu robienie tam zakupów jest propozycją dla każdego. Szczególny wzrost sprzedaży można oczywiście zauważyć w specjalnych momentach. Sprzęt sprzedaje się zazwyczaj znacznie lepiej w okresie wiosennym, kiedy wielu ludzi zaczyna uprawiać sport. Bardzo korzystnymi z tego punktu widzenia momentami są również najróżniejsze imprezy sportowe, które skupiają na sobie uwagę całego świata.
Na rynku można znaleźć wiele rodzajów sklepów sportowych. Niektóre, jak wspomniane już sklepy wielkopowierzchniowe posiadają bardzo szeroką ofertę. Inne z kolei są znacznie bardziej wyspecjalizowane i zajmują się jedynie konkretnymi dyscyplinami. Do tego osobne działy sportowe możemy znaleźć również w większości dyskontów, takich jak Tesco, w których często można znaleźć towary dużo tańsze niż w innych sklepach sportowych. Sprawdź Tesco promocje.
Sklep sportowy – dobra lokalizacja
Zakładając sklep sportowy należy mieć na uwadze podstawowe czynniki, na które trzeba uważać przy każdej innej działalności gospodarczej. Jedna z podstawowych kwestii to odpowiednia lokalizacja naszego sklepu. Oczywiście, ideałem jest wielki lokal w samym centrum miasta. W takim przypadku można liczyć na znacznie szersze grono klientów, choć trzeba pamiętać, że czynsz zawsze będzie tu o wiele większy.
Budowa wielkopowierzchniowego sklepu sportowego przebiega na nieco innych zasadach. W tym przypadku trudno jest postawić coś w ścisłym centrum miasta. Trzeba kierować się przede wszystkim tym, gdzie w ogóle można znaleźć odpowiednie tereny pod inwestycję. Na zrealizowanie takiej inwestycji trzeba przeznaczyć minimum pół roku.
Kameralny sklep sportowy czy ogromna hurtownia sportowa?
Samo zbudowanie hali czy wynajęcie lokalu nie oznacza jeszcze końca kosztów, jakie trzeba ponieść. W momencie otwarcia sklepu powinien on posiadać przynajmniej kilkadziesiąt sztuk towaru z poszczególnych grup. Na pierwszy plan wysuwają się zwykle ubrania sportowe, które zamawia się prosto z katalogu producenta. Wbrew pozorom, koszt zaopatrzenia sklepu w podstawowy towar przekracza zwykle 100 tysięcy złotych. Do tego wszystkiego dochodzi też umeblowanie i ciekawe urządzenie wnętrza.
Kolejny koszt to zatrudnienie pracowników; w przypadku niewielkich sklepów kwestia ta nie jest jednak tak poważna. Niewielki sklep zatrudnia zwykle jedną osobę, zaś właściciel takiej firmy również obsługuje klientów i łączy te obowiązki z prowadzeniem całej działalności. Koszty są nieporównywalnie wyższe w przypadku sklepu wielkopowierzchniowego. Oprócz znacznie droższego urządzenia takiego miejsca, trzeba liczyć się również z koniecznością zatrudnienia wielu pracowników, a także ochrony i osób do sprzątania. W związku z większą powierzchnią, same opłaty za media są również nieporównywalnie wyższe.
Sklep turystyczny – sukces zależy od sezonu
Uprawianie różnych sportów różni się nieco w zależności od konkretnych sezonów. Niektóre dyscypliny w poszczególnych porach roku praktycznie zamierają, przez co zapotrzebowanie na sprzęt z nimi związany diametralnie maleje. Mówiąc ogólnie, za złote okresy dla sklepów sportowych uważane jest lato i zima. Lato to najbardziej oczywista pora na aktywności fizyczne, choć sporty zimowe również cieszą się ogromną popularnością. Prowadząc taki sklep trzeba zatem zadbać o to, aby oferta była zróżnicowana. Oprócz samego sprzętu sportowego powinien znajdować się w niej szeroki wybór odzieży do uprawiania poszczególnych dyscyplin.